perjantai 30. syyskuuta 2016

Kuvataiteen portfolio

                                                                                                           Veera Töttölä 16D





1. Taidekäsitysten pohdinta

Taidekäsitys voi olla formalistinen, mimeettinen tai ekspressiivinen. Ekspressiivisellä taiteella tarkoitetaan mm. sitä, että taiteen kohde olla voi subjektiivinen. Se on saanut nimensä tunteita ilmaisevan tyylin mukaan. Ekspressionismi on vaikuttanut musiikin ja kuvataiteen lisäksi kirjallisuudessa ja jossain määrin elokuvassa ja arkkitehtuurissa. Mimeettisellä taiteella tarkoitetaan lähinnä sitä, että taide on jäljittelyä todellisuudesta. Mimeettisen taiteen mukaan taideteokset ovat imitointia ja teokset heijastavat niiden taustalla olevia ideoita. Formalistinen taide taas painottaa värejä ja muotoja. Tarkoittaen sitä, että teoksen sisäinen logiikka rakentuu sen muodon varaan, eikä sisällön. Taide on itseisarvo, joka saa arjesta poikkeavan esteettisen kokemuksen aikaiseksi.

Omasta mielestäni taiteen keskeisempiä tarkoituksia on herättää ajatuksia ja tunteita. Taide voi myös viestiä vahvasti jotakin tai tuottaa tietynlaista mielihyvää. Itse luokittelen hyvään taiteeseen myös sen, että se ottaa kantaa johonkin ajankohtaiseen asiaan. Hyvä taide on myös ajaton. On tärkeää että taide herättää halun analysoida ja ymmärtää sitä. 


Alla Tania-Marian Moilasen teos ekspressiivisestä taiteesta:














2. Hiilipiirros kipsipatsaasta


Ohjeena oli piirtää A3-kokoiselle paperille piirros patsaasta. Tavoitteena oli kolmiulotteinen piirros. Harjoitus ei ollut helpoimmasta päästä, mutta onnistui kohtalaisen hyvin. Kolmiulotteisuutta kuvaan olisi voinut yrittää saada lisää.













3. Oman taidekäsityksen mukainen maalaus 


Tehtävänä oli maalata kuva joka edustaa hyvää taidetta, joka on oman taidekäsityksen mukainen. Täytyi valita kuva, josta muokkaa oman maalauksen. Kuva sai olla mikä tahansa visuaalinen lähtökohta, sarjakuva, pelin kuva ym.  Tavoitteena oli tuottaa kuva, jossa selkeästi on persoonallinen lähtökohta.

Itse valitsin tähän tehtävään maisemakuvan, jonka muokkasin syksyn väreihin sillä syksy on aina ollut lempi vuodenaikani. 













4. Pastissi linokaiverrustyö


Tehtävänä oli tehdä muunnelma jostain tunnetusta taideteoksesta. Kuvaa piti muuttaa sen verran, että alkuperäinen on tunnistettavissa. Työ toteutettiin grafiikan tekniikalla. Tavoitteena oli omaperäinen ja oivallettu idea, teknisesti tasapainoinen toteutus.


Tämä oli yksi lempitöistäni tämän kurssin aikana. Pidin siitä kuinka tunnettua taideteosta piti muunnella juuri oikealla tavalla, että sen pystyy vielä tunnistamaan mutta selkeitä eroja löytyy. 

























5. Pop-taiteen tyylillä kuva ihmisestä 


Tehtävänä oli tulostaa mustavalkoinen kasvokuva tunnetusta henkilöstä ja piirtää ääriviivat paperin läpi. Tämän jälkeen teos maalattiin käyttäen vastaväri paria ja valkoista. Tavoitteena oli tutustua pop- taiteeseen, harjoitella valojen ja varjojen luomista ihmisen kuvassa sekä tehdä mielenkiintoinen kuva.

Itse valitsin maalattavaksi henkilöksi Barack Obaman. Vastaväreinä käytin työssä punaista ja vihreää. Varjojen ja valojen luominen kuvaan oli yllättävän hankalaa. 



















6. Kuva-analyysi 1900-luvun taideteoksesta


Valitsin taideteoksen nimeltä Muiston pysyvyys jonka on tehnyt Salvador Dali vuonna 1931. Teos on 24x33 senttimetriä. Dali oli espanjalainen taidemaalari, kuvanveistäjä ja elokuvakäsikirjoittaja joka syntyi 1904. Hänet tunnetaan parhaiten surrealistisista maalauksistaan, erilaisista taiteellisista kokeiluistaan ja julkisuustempuistaan. Kyseisen teoksen pääosassa on kolme taskukelloa, jotka näyttävät sulavan. Ne myös ovat kaikki eri ajoissa. Maalauksen etuosassa on kiinteä ruskean värinen kello, joka on täynnä muurahaisia. Maalauksen takaosassa kohoavat upeat rantakalliot ja meri. Teos on surrealistinen öljyvärimaalaus ja on ollut oman aikansa suuri menestys.

Salvador Dalin teoksessa kellot jotka sulavat esittävät ajan ja muistojen katoavaisuutta. Sitä miten mikään ihmisen luoma ei ole pysyvää, vaan kaikki loppujen lopuksi katoaa. Taas kun taustalla olevat ylväät rantakalliot symboloivat muistojen säilyvyyttä ja kuinka se, mihin ihminen ei ole koskenut, säilyy. Teoksessa oleva taskukello, jossa on muurahaisia symboloi tuotannon lahoamista. Maalauksen kellot ovat eri ajoissa, sillä Dalinin mielestä lakkaamatta etenevällä ajalla ei ole merkitystä. Kun verrataan taustalla oleviin kallioihin, jotka ovat olleet siellä jo ikuisuuden ja tulevat olemaakin vielä pitkään, ajan tekninen mittaaminen alkaa tuntua todella merkityksettömältä sekä pikkumaiselta. Kyseiset Cap Creusin kalliot esiintyvät toistuvasti Dalin maalauksissa.

Itse kuitenkin ymmärrän teoksen niin, että sulavat kellot kuvaavat muistin muovautuvuutta. Sitä kuinka muistamamme asiat pysyvät, mutta ne vääristyvät ja muuttuvat ajan saatossa yhä epävarmemmiksi uusien kokemusten kasautuessa vanhojen muistojen päälle. Teos herättää kysymyksen siitä, kuinka paljon loppujen lopuksi ihmisen muistiin ja muistoihin voi luottaa? Maalauksessa olevat kellot jotka näyttävät eri aikaa, kuvaavat eri aikatasojen sekoittumista keskenään.
Muiston pysyvyys asetettiin näytteille vuoden 1932 alussa Julien Levyn galleriassa New Yorkissa, ja se oli alkusysäys Salvador Dalin menestykselle Yhdysvalloissa. Kyseinen teos onkin ollut vuodesta 1934 asti New Yorkin Museom Of Modern Art kokoelmassa.


Pidän teoksesta koska sen voi analysoida niin monella eri tavalla ja Dalin surrealistinen taidenäkemys on ihanan järjetön ja unenomainen sekä kiehtova. Myös tieto siitä, että Dali maalasi teoksensa omasta uni maailmastaan lisäsi teoksen mielenkiintoa. Maalauksen tarkat ja pienet yksityiskohdat joilla on kuitenkin suuri merkitys, kuten esimerkiksi muurahaisia täynnä oleva taskukello tuovat teokseen lisää syvyyttä. Teoksessa parasta on ehkä kuitenkin se, kuinka paljon se herättää ajatuksia ja tunteita katsojassa. 














Tällä kurssilla opin paljon uusia asioita, kuten vastavärejen käyttöä ja linokaiverruksien tekemistä. Mielestäni tuntityöskentely kosketti juuri sitä mistä olen kiinnostunut kuvataiteessa. Työ minkä tekemisestä pidin eniten, oli ehdottomasti pastissi linokaiverrustyö, mutta taas oman taidekäsityksen mukainen maalaus oli todella vaikeaa. Mielestäni kehityin tämän kurssin aikana mittasuhteiden hahmottamisessa, joita tarvittiin esimerkiksi hiilityössä. 


Lähdin tähän kurssiin avoimin mielin ja positiivisella asenteella, vaikka kuvataide ei ole vahvoja aineitani. Mielestäni suoriuduin kurssista kohtuullisen hyvin, ja olen itseeni sekä töihini näin ollen tyytyväinen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti